A világítás tudománya, tárgyfotózás trükkjei

Piros - Zöld - Kék

Ismét egy nagyon összetett kérdéshez értünk, hiszen gyakorlatilag ez maga a fényképezés sava-borsa.
A színpadi, a filmes vagy a koncertvilágítással összehasonlítva, a fényképész világítási repertoárja a legszerényebb. Az 1980-as, ’90-es években egy fényképész igen szerény világítástechnikai tudással rendelkezett, előtte viszont még sokkal nagyobb tudás kellett, hogy jó képeket készíthessen. Rosszabb volt ugyanis a technika. Aztán nagyot ugrott a fejlődés, de ez azt is magával hozta, hogy a műtermek évekre beálltak egyféle megvilágításra.
targyfoto-04.jpg
Mára ez is teljesen átalakult, és gyakorlatilag a fotózás is a filmkészítési technikákat veszi át. Ezeknek elsősorban az a lényegük, hogy minél természetesebbnek hassanak a fotók, és szinte mindegyik úgy tűnjön, mintha egyetlen nagy lámpával, a Nappal lennének megvilágítva.
Szipál Márton azt mondta, hogy „a fotóstúdióba minek 10 lámpa, amikor egy Napunk van, és azzal világítunk”. Igaza van - ha azt nézzük, hogy ő Los Angelesben él, ahol jóval több a napsütéses óra.
targyfoto-01.jpg
A világítás tudománya nálunk a stúdióban teljesíthető ki a legjobban, akárcsak a filmes stúdiókban: rengeteg lámpával világítanak, hogy olyan élethű világítást tudjanak létrehozni, amely révén minden, annak a bizonyos egyetlen napfény-lámpának tűnik. Mindezeken túl a világítástudomány abban is meghatározó, hogy a fotográfus a különböző időpontokban és alkalmakon is ugyanazzal a minőséggel és beállítással tudja fotózni a termékeket.
A termékfotózásnak is megvannak tehát a maga praktikái, mesterfogásai - akárcsak az orvos- vagy bármelyik tudománynak